Theeuwes Mengvoeders en Fransen Gerrits: blijf scherp op kostprijs
De varkenshouderij gaat krimpen en diervoederproducenten sorteren voor op die realiteit. De samenwerking intensiveren, zoals Fransen Gerrits en Theeuwes Mengvoeders begin 2022 zijn gaan doen, werpt zijn vruchten af. Scherp blijven op de kostprijs is het devies van Rick Königkrämer en Victor Theeuwes.
Wij waren de afgelopen vijf jaar tegen de ontwikkeling van de markt in gegroeid en hebben onze fabriek helemaal bij de tijd gehouden. Ondernemen is oog houden voor de toekomst en toch mee kunnen groeien met je grootste klanten', zegt Victor Theeuwes van Theeuwes Mengvoeders.
'Om goed in te spelen op veranderingen, is op bepaalde vlakken extra professionaliteit en menscapaciteit nodig', vervolgt Theeuwes. 'We zijn dan als het ware te groot voor het servet maar te klein voor het tafellaken. Omdat we zijn verenigd binnen de inkoopcombinatie Centrico, wisselden we al langer kennis en productie met elkaar uit.'
Rick Königkrämer, teamleider varkens van Fransen Gerrits: 'Wij willen in Zuid-Nederland en Noord-België groeien, ondanks een krimpende markt. Dan kunnen we efficiënt kwaliteitsvoeders produceren, logistieke kosten optimaliseren en een scherpere kostprijs voor de boer realiseren. Autonoom groeien is veranderd in strategisch ontwikkelen, denk aan de overname van het Belgische familiebedrijf Fierens Mengvoeders en een jaar later de samenwerking met Theeuwes.'
Wat is er zo interessant aan de locatie Ulicoten?
Königkrämer: 'Nu zitten we met onze productielocaties in de as van Oost- naar West-Brabant en we kunnen ons afzetgebied Noord-Brabant, Limburg, Zuid-Oost Gelderland en Noord-België goed bedienen. De productielocatie van Fierens in Temse is afgelopen jaar stopgezet om een efficiëntieslag te maken. Er lagen investeringsplannen om die locatie te moderniseren, maar de verdere krimp van de varkenshouderij in zowel België als Nederland en de samenwerking met Theeuwes hebben tot een andere beslissing geleid.
'Door de voerproductie te herverdelen, benutten we onder meer de productiecapaciteit in Ulicoten optimaal. Zo kunnen we van daaruit met volle vrachtwagens naar klanten in België rijden. Daarbij zijn we verlost van veel fileleed rond Antwerpen. Dat bespaart tijd, kilometers en kosten.'
Passen de bedrijfsculturen bij elkaar?
Königkrämer: 'Allebei zijn we van oudsher familiebedrijven met een sterke regionale binding van medewerkers en klanten. Typerend is de aanpakkersmentaliteit, de lijntjes binnen de bedrijven zijn kort, het persoonlijk contact is laagdrempelig en verloopt soepel. Met onze voeders en ons advies willen we klanten succesvoller laten zijn.'
Theeuwes: 'We opereren dicht op de boer en zijn bedrijf en hebben een no-nonsensementaliteit. Sommige medewerkers maakten zich aanvankelijk zorgen over hun positie, door de fusie met een grotere partij. Door goed en duidelijk te blijven communiceren dat samenwerking juist een kans is, groeit het begrip.
'Verschillende klanten over en weer ervaren al de voordelen van de kruisbestuiving en ook de medewerkers zien inmiddels de plussen. Onze organisatie is professioneler en flexibeler geworden. Dat geeft me een goed gevoel en veel vertrouwen.'
Kent de samenvoeging nadelen?
Theeuwes: 'Het is altijd even wennen aan elkaar en elkaars werkwijze. Het integratieproces verloopt soepel, mede door het organiseren van een weekendje weg met alle medewerkers van elke locatie. Dat was supergezellig en zegt veel over hoe positief mensen met elkaar omgaan. Iedereen heeft lol in het werk en die dynamiek binnen ons familiebedrijf straalt ook af op onze klanten.'
Königkrämer: 'Werklust en werkplezier bij onze mensen is heel belangrijk. Werkprocessen moeten daarom makkelijk verlopen. Het op elkaar laten aansluiten van de administratie en codereeksen op de aansturing van de fabriek in Ulicoten krijgen momenteel veel aandacht. Omdat we al vaker met dit bijltje hebben gehakt, wisten we van tevoren dat deze zaken tijd en energie zouden vergen.'
Komen er al innovaties van de grond?
Königkrämer: 'Om praktijkzaken met elkaar uit te wisselen, zetten we projectteams rondom biggen, zeugen en vleesvarkens op. Deze teams hebben voedingsideeën waarmee nutritie aan de slag kan gaan. Ze helpen bij het aanjagen van voerproeven op onze testlocaties en voerinnovaties. Daarnaast is er een mooie wisselwerking met tools, zoals het vleesvarkensinformatiemodel waarmee we klanten helpen een voorspelbaar resultaat te realiseren.'
Theeuwes: 'Ook zijn er studiedagen rondom specifieke diercategorieën georganiseerd voor de buitendienst. Dat is leerzaam en er vinden makkelijker kruisbestuivingen plaats.'
Profiteren jullie klanten daar al van?
Theeuwes: 'We kunnen nu bijvoorbeeld de tool Vleesvarkensviewer benutten die Fransen Gerrits heeft ontwikkeld. Met data vanuit de slachterij en eigen voer- en groeigegevens kunnen we samen met onze vleesvarkenshouders gericht werken aan extra rendement.'
Königkrämer: 'Een plus een is drie geworden. Ik vind het een knap staaltje ondernemerschap van Victor en Joris Theeuwes dat ze ondanks hun succes toch de stap hebben durven zetten naar samenwerking. Ook onze klanten plukken daar de vruchten van, doordat we door onze omvang en flexibiliteit scherp kunnen blijven op de kostprijs.
'Bovendien gaat een van de biggenvoerlijnen van Theeuwes deel uitmaken van de vijf Fransen Gerrits-voerlijnen voor biggen vanaf de geboorte tot afleveren op 25 kilo. In het najaar komen we met inhoudelijk nieuws naar buiten.'
Wat heeft deze krachtenbundeling in het veld opgeleverd?
Königkrämer: 'Door onze kennis te bundelen en met varkenshouders te delen, hebben we inderdaad kunnen oogsten. Zo hebben we bijvoorbeeld samen een brijvoerdag gehouden voor varkenshouders in België. Door ons eigen netwerk te koppelen aan dat van Fierens en Theeuwes, is dat een krachtig en aansluitend geheel in ons werkgebied geworden.'
Theeuwes: 'Door de extra brijvoerexpertise hebben we in onze thuisregio brijvoerklanten gewonnen.'
Jong talent is broodnodig
'De krimpende varkenshouderij zal er logischerwijs toe leiden dat het aantal voeradviseurs afneemt. Het is de uitdaging om jonge mensen te enthousiasmeren en te laten kiezen voor een toekomst in de dynamische varkenssector', stelt Rick Königkrämer van diervoederproducent Fransen Gerrits. 'Dit lukt ons best aardig. Samen met onze bedrijven kunnen we ze een heel mooi groeitraject bieden.' Daarom laat Fransen Gerrits jong talent graag in zijn voerkeuken kijken. Studenten kunnen proeven van alle werkterreinen waarop de diervoederproducent, met het hoofdkantoor in het Noord-Brabantse Erp, zich begeeft. 'Daarom zetten we flink in op het werven van stagiairs bij agrarische opleidingen. We bieden onderzoeksmogelijkheden op onze testlocaties en praktijkbedrijven en krijgen alle steun van ons jonge team van begeleiders. En met onze ervaren buitendienst kunnen ze mee de boer op.'
Bron: Varkens.nl